Zanimljivosti

Kako pomoći djetetu u vježbanju kod kuće?

Dragi roditelji, 

u nastavku vam donosimo nekoliko praktičnih savjeta, neovisno o tome jeste li glazbeno obrazovani ili ne, u nastojanju da vašem djetetu pomognete i omogućite redovito vježbanje instrumenta kod kuće.

1. Ispravan instrument za sviranje kod kuće od velike je važnosti

U nabavi instrumenta za sviranje može vam uvijek pomoći učitelj instrumenta. Ukoliko nemate financijske mogućnosti kupiti instrument za vaše dijete, uvijek postoji mogućnost posudbe instrumenta u školi – u tom slučaju se također obraćate učitelju instrumenta.
Kvalitetan i ispravan instrument uvelike doprinosi motivaciji za sviranje – dijete vrlo brzo i lako gubi motivaciju ukoliko kod kuće ne može postići kvalitetan zvuk i da skladba zvuči kao na satu. Ukoliko se instrument ošteti, potrebno je što prije odnijeti instrument na servis. Djetetu je važno objasniti vrijednost instrumenta. Mi smo djeci primjer i Vi, roditelji, braća i sestre ukoliko se pažljivo odnosite prema instrumentu – veća je vjerojatnost da će i dijete cijeniti i poštovati instrument, voljeti ga svirati i paziti da se ne ošteti. Za većinu instrumenata vrijedi pravilo da se ne ostavlja na previsokim ili preniskim temperaturama – o tome treba voditi računa posebice zimi i ljeti, i tijekom školskih praznika (blizu peći, klime, radijatora, u autu na suncu-nikad…). Isto tako, ukoliko putujete na duže  vrijeme s djetetom koje uči svirati i imate mogućnost ponijeti instrument – od velike koristi će biti da ponesete i instrument i note da dijete ima mogućnost svirati. Za glazbenike je važno redovito svirati i na taj način se održava fizička i mentalna kondicija te motivacija za daljnje napredovanje.

2. Dobro organizirano mjesto učenja

Korisno je imati uvijek jednako mjesto za sviranje kod kuće gdje dijete može imati svoj mir i uvijek znati gdje odložiti note i instrument. Važno je da je to mjesto uredno i da nema ometanja, ukoliko je moguće da nema prisutnosti braće i sestara ili drugih ukućana koji rade nešto drugo ili stvaraju buku koja ometa koncentraciju. Kako to nije uvijek moguće postići zbog manjeg stana, mnogobrojnih ukućana i ostalih razloga, potičemo vas kao roditelje da nam se obratite ukoliko imate problema s organizacijom učenja i sviranja. Uz mir, često je djeci važan i vaš stav prema sviranju – možete podijeliti svoje iskustvo ustrajnosti u nečemu što ste vi učili i usavršavali. Isto tako, iako je za vježbanje važan mir i organizacija, neopisivo je lijepo i korisno kada pohvalite dijete kako lijepo napreduje, kako skladba dobro zvuči dok svira, puno bolje nego npr. prošli tjedan, kada se veselite i pitate kada će biti spremno da poslušate zajedno kao obitelj uvježbanu skladbu, da napravite kućni koncert. Kada dijete u vama prepozna da je važno to što svira, napreduje i uči.

3. Paziti na redovitost i vrijeme vježbanja

Redovito – svakodnevno vježbanje uvelike doprinosi napretku učenika i motivaciji za sviranje, koji su najvažniji faktori uspjeha na glazbenom putu. Talent čini samo 1% uspjeha, a ostalih 99% odnosi se na rad, upornost, marljivost, redovitost i ustrajnost. Često se roditelji “umore” od podsjećanja da dijete treba vježbati svirati instrument i misle da ukoliko je dijete iniciralo upis u glazbenu školu, želi učiti svirati, da treba samo imati i volju za vježbanjem. Kod djece osnovnoškolske dobi važno je reći da je sasvim normalno da im je potrebna pomoć, podsjećanje oko sviranja isto kao i za pisanje domaće zadaće iz matematike ili rješavanje radne bilježnice iz povijesti. Ukoliko prođe previše vremena da dijete ne vježba kod kuće (npr. mjesec dana), stvara se navika nevježbanja i potrebno je veće poticanje i suradnja učitelja i roditelja u nastojanju da dijete napreduje u skladu sa svojim sposobnostima. Možete zajedno s djetetom dogovoriti optimalno vrijeme (npr. prije glazbene škole, nakon osnovne škole, nakon što je napisao zadaću za OŠ) za vježbanje sviranja i nastojati se toga držati. Isto tako, korisnim se znaju pokazati i “dnevnici vježbanja” na tjednoj bazi gdje se svaki dan upisuje koliko minuta i u kojem terminu je dijete vježbalo instrument. Ukoliko učenik vježba kasno navečer, dok je gladan, umoran ili opterećen obvezama, napredak će biti teži, slabiji i vježbanje je pritom manje učinkovito. Suprotno tome ukoliko potičete dijete da redovito svira i pohvalite i kod kuće svaki napredak, dijete će biti visoko motivirano i imat će vrhunske rezultate. Svako dijete koje je položilo prijemni ispit je talentirano, daljnji rezultat ovisi o marljivosti i radu u školi i kod kuće.

4. Vježbati sviranje prema uputama učitelja

Ovo je jako važno – i svaki učitelj nastoji naučiti svog učenika na koji način će vježbati određenu skladbu, etidu, dio programa kod kuće. Mnogi učitelji pišu i bilješke svojim učenicima u kajdanku – koliko puta trebaju određeni dio skladbe vježbati, na koji način, itd., ovisno o instrumentu. Često je korisnije vježbati dijelove koji djetetu “teže idu” i nekoliko puta ponoviti dijelove skladbe, nego svirati skladbu od početka do kraja. Važno je da roditelji koji već sviraju instrument i imaju glazbeno obrazovanje poštuju upute učitelja svog djeteta o držanju instrumenta, skladbama koje su odabrane, načinima vježbanja i slično. Ukoliko imate nedoumice ili upite – svakako je dobro javiti se prvo učitelju i pitati ga izravno, nego reći djetetu da smatrate da učitelj nije dobro odabrao note, skladbe, program… U tom slučaju dijete je zbunjeno, vjeruje vama kao roditelju i stvara se nepovjerenje prema učitelju, pa ponekad dolazi i do situacije da dijete ne želi pratiti upute učitelja i odbija vježbati na ispravan način, nepravilno drži instrument, odbija svirati skladbe koje mu pomažu u napretku određene tehnike, pratiti plan i program MZO-a, itd. Važna nam je komunikacija učitelja s roditeljima i za sve nedoumice možete se obratiti učitelju i dogovoriti pojedinačni razgovor. Ukoliko učenik vidi dobru suradnju i povjerenje između učitelja i roditelja, u većini slučajeva to dovodi do boljeg napretka i ostvarivanju dobrih rezultata. Vrhunski rezultati djece postižu se kada su učenik, učitelj i roditelj jedan tim i imaju međusobno povjerenje i dobru suradnju.

5. Vjera u uspjeh djeteta i prepoznavanje dobrobiti glazbenog obrazovanja          

Djetetu možemo pokazati da vjerujemo u njegov uspjeh i napredak na mnogobrojne načine – organiziranjem kućnih koncerata, pohađanjem koncerata u školi ili zajedničkim gledanjem online koncerata na kojem je dijete nastupilo, na način da često razgovaramo o glazbenoj školi i sviranju, pohvalama i ohrabrivanjem kada je to potrebno, redovitim kontaktom s učiteljem instrumenta, zajedničkim pohađanjem koncerata i slušanjem glazbe, isticanjem i poznavanjem dobrog utjecaja glazbenog obrazovanja na cjelokupni razvoj djeteta, itd. Ono što ometa napredak i učenje je prigovaranje i umanjivanje važnosti glazbenog obrazovanja u smislu da se dijete kažnjava kada ne vježba ili nema dobre ocjene, ili kada pokušavamo disciplinirati ucjenom, npr. “Ako ne budeš imao odlične ocjene iz osnovne škole, ispisat ću te iz glazbene.” Često je djeci draže ići na treninge ili bilo koju drugu slobodnu aktivnost jer ne  podrazumijeva toliki napor kao sudjelovanje u glazbenoj školi koja zahtijeva redovito pohađanje, više predmeta, ocjene, izostanke i sve ostalo. Baš zato jer je to škola  u kojoj dijete nakon svakog razreda dobiva svjedodžbu, škola koja potiče rad, upornost i ustrajnost i kada je teško, zahtijeva redovit rad i prisutnost na nastavi, i daje mnogobrojne dobrobiti za dječji razvoj uz sustavno učenje sviranja instrumenta, solfeggia i iskustvo zajedničkog muziciranja ili pjevanja u zboru – ponekad dolazi i do pada motivacije i želje za ispisom kod učenika koju treba razumjeti i pravovremeno komunicirati s učiteljima. U glazbenoj školi radi i pedagoginja koja savjetodavnim radom pomaže učenicima i roditeljima svakog djeteta, a posebno čije se dijete želi ispisati, a sa svojim bogatim iskustvom u radu s djecom i roditeljima redovito pomaže i ravnateljica. Ponekad se djeca žele ispisati jer imaju neispravan instrument ili žele svirati drugačiji program ili su preopterećeni obvezama i tu pomaže zajednička suradnja škole i roditelja da pomogne učeniku da se unatoč izazovima uspješno organizira i obavlja sve zadatke. Naučiti svirati instrument nije lako, ali je veliko bogatstvo za razvoj djeteta i kapital za život. Na nama odraslima je odgovornost da prepoznamo poteškoće na koje dijete nailazi i pomognemo djetetu da se s njima nosi i da ih uspije nadvladati. U tom putu svi zajedno: učitelji, pedagozi, ravnateljica i roditelji međusobno surađujemo i pomažemo jedni drugima na dobrobit djeteta i najbolji mogući razvoj u bolje ljude, poštene, marljive, sposobne i vrijedne osobe.

Kako se zaštititi u svijetu interneta i mobilnih telefona

Donosimo Vam brošure za roditelje na temu “Kako se zaštititi u svijetu interneta i mobilnih telefona”. Više o programu Zaštite sigurnosti djece na internetu možete pronaći na stranicama HAKOM-a.

Donosimo i video na temu “Kako zaštititi djecu na internetu?” 

Vjerujemo da će Vam ove informacije biti korisne te Vas pozivamo da ih pogledate zajedno sa svojom djecom kako bi zajedno podizali svjesnost o prednostima, ali i mogućim opasnostima uporabe mobitela i Interneta. 

Srdačno, 

Ana Horvatek, pedagoginja

Pokreni video
Priloženi dokumenti: